Elektrische en hybride auto's

Hybride en elektrische auto's

Hybride en elektrische auto’s werken anders dan auto’s met een verbrandingsmotor. Hybride auto’s hebben een compacte verbrandingsmotor én elektromotor aan boord. Elektrische auto’s bestaan alleen maar uit elektrische onderdelen, zoals een elektrisch accupakket, oplaadsysteem en natuurlijk een elektrische motor. Bij AutoCrew Opdenakker in Dilsen-Stokkem kunt u ook terecht voor onderhoud aan uw hybride of elektrische auto! Onze monteurs zijn namelijk opgeleid en gecertificeerd om veilig en vakkundig aan hybride en elektrische auto’s te werken.

Onderhoud

 

Ondanks het feit dat u bij een elektrische auto geen motorolie, oliefilter of brandstoffilter hoeft te vervangen, heeft een elektrische auto wel gewoon onderhoud nodig. Er zijn namelijk wel veel andere onderdelen die regelmatig gecontroleerd moeten worden. Denk hierbij aan de koelvloeistof, het remsysteem en de banden. Daarnaast is het ook belangrijk dat u het accupakket tijdig laat controleren. Wanneer daar namelijk een storing of defect in ontstaat, presteert uw auto een stuk minder goed dan u gewend bent.

 

Het onderhoud van hybride en elektrische auto’s is in een aantal opzichten anders dan onderhoud aan auto’s met een benzine- of dieselmotoren. In hybride en elektrische auto’s zit veel complexe elektronica verwerkt. Daarnaast is er hoge elektrische spanning nodig voor de aandrijfsystemen van elektrische auto’s. Het is dus belangrijk dat uw auto wordt onderhouden door monteurs die weten hoe ze hier correct en veilig mee om moeten gaan en die gecertificeerd zijn om de werkzaamheden uit te voeren. AutoCrew Opdenakker in Dilsen-Stokkem is hiervoor gecertificeerd: onze monteurs hebben een specifieke opleiding gevolgd bij Bosch en volgen ook regelmatig opvolgtrainingen om op de hoogte te blijven van de laatste technologieën. Ook voor onderhoud aan hybride en elektrische auto’s bent u bij ons dus aan het juiste adres!

Veelgestelde vragen over elektrisch rijden

Hoe zit het met het onderhoud van een elektrische auto?

Het onderhoud is op sommige punten anders dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Er hoeft geen olie of oliefilter vervangen te worden. Het is wel belangrijk dat essentiële onderdelen, zoals het accupakket, de remmen en banden periodiek gecontroleerd worden. Een elektrische auto heeft ook gewoon een APK keuring nodig. De techniek van een elektrische auto stelt ook nieuwe eisen aan monteurs, vanwege de complexe elektronica en de hoge spanning die nodig is voor dit soort aandrijfsystemen. Om erkend en veilig aan deze auto's te mogen werken, heb je een certificaat nodig. Hiervoor hebben onze monteurs een specifieke opleiding afgerond. Daarnaast nemen we regelmatig deel aan opvolgtrainingen. Hierdoor is elke AutoCrew-vestiging gecertificeerd om veilig aan elektrische voertuigen te werken!

Hoe kom ik aan een oplaadpas?

Er zijn veel verschillende partijen die laadpassen verkopen. Het is verstandig om u hier even in te verdiepen om te kijken welke aanbieder het beste op uw behoeften aansluit. Er zijn namelijk prijsverschillen tussen verschillende laadpassen en abonnementen. Hier is online veel informatie over te vinden!

Kan ik een oplaadpas bij elke laadpaal gebruiken?

De meeste oplaadpassen zijn bruikbaar bij alle laadpalen. Kijk bij het aangaan van een abonnement dus wel altijd goed of de pas ook daadwerkelijk bij alle laadpalen te gebruiken is waar u verwacht te komen.

Met welke stekker kan ik laden?

U kunt laden met de zogenaamde type 2 stekker, ook wel de 'Mennekes stekker' genoemd. Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De Type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 Volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (schuko) is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol.

Wat kost laden?

U kunt ervoor kiezen om uw auto thuis op te laden of aan een openbare laadpaal. Het thuis opladen van een elektrische auto kost u ongeveer 23 cent per kilowattuur. Als uw auto bijvoorbeeld een accu heeft van 50 kilowattuur, zijn de kosten voor het opladen hiervan 50 x 0,23 = €11,50. In de praktijk zal uw accu nooit helemaal leeg zijn, dus valt dit nog iets lager uit. Bij een openbaar laadpunt zijn de kosten een stuk hoger. Opladen bij een snellader is duurder. Hiernaast kan er een starttarief in rekening gebracht worden, óf een aanvullend tarief per minuut of uur. Wanneer een laadpaal langer bezet houdt dan nodig is, kan er soms een boetetarief gerekend worden per minuut. Steeds meer elektrische auto’s hebben apps waarmee u kunt controleren of uw auto al is opgeladen. Zo kunt u een boete voorkomen!

Hoe betaal ik voor het opladen?

Met een elektrische auto ‘tankt’ u eigenlijk stroom. Hiervoor heeft u een persoonlijke laadpas nodig, dit is meteen uw betaalpas voor het laden. U kunt een pas nemen met óf zonder maandelijks abonnement. Wanneer u kiest voor een pas mét abonnement, betaalt u voor uw maandelijkse abonnement en per kilowattuur. Bij een pas zonder abonnement betaalt u een toeslag voor het gebruik van de pas en per kilowattuur. Thuis laden is het goedkoopst, er is dan geen sprake van een starttarief en de kosten per kilowattuur zijn het laagst.

Waarom is laden bij een snellader duurder?

Opladen met meer vermogen vereist een robuustere elektriciteitsvoorziening. Dit is veel duurder, zowel om te kopen als om operationeel te laten draaien in vergelijking met laders met normale snelheid. Het vereist ook een ander type oplader met meer functionaliteit dan een lader met normale snelheid.

Kan elke auto aan een snellader?

Ja! Snelladen is daarnaast niet per definitie slecht voor de accu. Zeker als je maar af en toe snelladers gebruikt, is het geen enkel probleem.

Hoe laad ik mijn elektrische auto op?

Zodra u uw auto op de laadpaal heeft aangesloten en bent aangemeld met uw kaart of app, begint het opladen.

Hoe lang duurt een laadsessie?

De laadtijd van een elektrisch voertuig is afhankelijk van verschillende factoren: de huidige lading van de batterij en de totale capaciteit van de batterij, de oplaadtechnologie in het elektrisch voertuig, de uitrusting en het type laadpaal dat beschikbaar is en het type oplaadkabel dat wordt gebruikt.

Wat is het verschil tussen snel en normaal laden?

Er zijn twee soorten laders: normale laders en snelladers. Een reguliere oplader is over het algemeen te vinden op openbare parkeerplaatsen, bij EV-chauffeurs thuis of op het werk. Deze laders gebruiken wisselstroom (AC) en hebben verschillende aansluitingen. Een oplader thuis laadt bijvoorbeeld vaak met een laadvermogen van 3,7 kW (in 1 fase). Een oplader langs de weg heeft vaak een laadvermogen van 11 kW / h (3 fasen). Snelle laders zijn verspreid over de snelwegen en worden onderweg gebruikt. De meeste snelladers hebben AC-en DC-snellaadvermogen met een laadvermogen van 43 - 50 kW. Dit betekent dat een elektrische auto met een geschikte batterij in 15 tot 30 minuten kan worden opgeladen tot 80%. Snel opladen is niet geschikt voor alle elektrische auto's. De plug-in hybrides Opel Ampera, Volvo V60, Toyota Prius en Golf GTE PHEV ondersteunen geen snelladen. Deze auto's laden dus met een lagere snelheid (tegen hogere kosten in vergelijking met een gewone oplader) op met een snellader.

Hoe verloopt de facturatie en betaling van het laadproces?

De facturatie en betaling van het laadproces gebeurt door uw mobiliteitsprovider, die u een laadpas geeft of de oplaad-app aanbiedt. Als u geen vast contract heeft kunt u bij veel laadpalen ook betalen met Visa, Mastercard en Paypal.

Kan ik met mijn laadpas in het buitenland mijn auto opladen?

Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw Mobility Service Provider (MSP), omdat het kan afhangen van uw inschrijfgegevens voor het opladen en met welke partners zij een overeenkomsten hebben gesloten.

Waar kan ik een laadpaal vinden?

Oplaadpunten zijn verspreid over heel het land. U kunt uw elektrische auto vaak opladen bij hotels of restaurants of bij tankstations langs de snelweg. 

Wat betekenen CPO en MSP?

De elektrische vervoersmarkt bestaat uit verschillende partijen. Er is de Charge Point Operator (CPO) en de Mobility Service Provider (MSP). De CPO zorgt voor de levering van de laadpalen, de installatie en het onderhoud van de laadpalen en de pechhulp. De MSP verkoopt mobiliteitsproducten en -diensten. In dit geval een abonnement op het opladen, de bijbehorende oplaadkaart en/of de app en de betaling van uw laadsessies.

Is mijn voertuig geschikt om te laden met 22kw?

Hoe snel u kunt laden is afhankelijk van het type auto en de kabel die bij uw auto geleverd is. In veel gevallen is deze informatie terug te vinden in het instructieboekje die bij de auto is geleverd. Mocht deze informatie daar niet vermeld staan, dan raden wij aan om contact op te nemen met uw AutoCrew-garage.

Kan ik op vakantie met een elektrische auto?

Dit is geen probleem, het vergt alleen een goede planning! Er zijn vele handige, gratis apps beschikbaar waarmee u een route langs laadstations in heel Europa kunt plannen. Als u om de 200 kilometer een laadstop maakt, haalt u zonder stress uw bestemming.

Hoe moet ik opladen in het buitenland?

In het buitenland kunt u gewoon dezelfde stekker gebruiken, de aansluitingen zijn namelijk gestandaardiseerd. U moet alleen wel even uitzoeken of u dezelfde laadpas kunt gebruiken.

Wijzigt mijn autoverzekering?

Elektrische auto’s zijn vaak duurder om te verzekeren. Bij sommige elektrische auto’s huurt u de accu, deze moet u dan apart verzekeren. Door onder andere het dure accupakket van een elektrische auto kan een schade duur uitvallen. Daarom is het verstandig om een allrisk verzekering af te sluiten. Hierdoor bent u verzekerd voor hogere kosten.

Wat is het verschil tussen laden op wisselstroom of gelijkstroom?

Een reguliere laadpaal levert wisselstroom. Omdat uw elektrische auto gelijkstroom nodig heeft, vindt er in de auto een stroomtransformatie plaats tijdens het laden. Bij een snellader werkt dit iets anders. Deze speciale laadpalen leveren van zichzelf al gelijkstroom, waardoor er geen omzetting nodig is en uw auto dus sneller laadt.

Moet ik wachten tot de batterij helemaal leeg is voordat ik de auto oplaad?

Nee, u kunt de accu op elk gewenst moment bijladen. De capaciteit wordt namelijk niet beïnvloed door gedeeltelijk laden, omdat de lithium-ion accu geen geheugeneffect heeft.

Wat is een kWh?

Waar u bij een benzineauto de tankinhoud rekent in liters, wordt met de accucapaciteit van een elektrische auto in kilowattuur (kWh) gerekend. Dit is de hoeveelheid energie die u verbruikt als u een uur lang 1000 watt (een kW) verstookt. Als een laadstation bijvoorbeeld 10 kW kan leveren, is een accu met een capaciteit van 50 kWh na een uur voor een vijfde opgeladen. Een elektrische auto kan, afhankelijk van het model, grofweg 5 kilometer rijden met een kWh aan energie.

Laadpaal bij u in de buurt